Instrukcja dla Kupujących do Wydania 2

W ramach Wydania 2 możesz zamawiać w ZUCH wybrane usługi chmurowe w dwóch Katalogach Usług:

  • Katalog PChO w jurysdykcji polskiej (PChO RP)
  • Katalog PChO w jurysdykcji Unii Europejskiej (PChO UE)

W każdym z powyżej wymienionych katalogów znajdują się następujące kategorie usług:

  • Maszyny wirtualne,
  • Przestrzeń dyskowa,
  • Usługa sieciowa (Sieć prywatna, Loadbalancer, DNS, CDN, VPN typu Site-to-Site, VPN typu Point-to-Site, Adres IP),
  • Bezpieczeństwo (Firewall, WAF, KMS),
  • Kontenery (rejestr kontenerów, platforma kontenerów, kontener użycie),
  • Baza danych,
  • Oprogramowanie.

Wszystkie Usługi mają zdefiniowane przez Operatora ZUCH konkretne Konfiguracje i minimalne parametry usług. Wymienione usługi mogą być zamawiane bezpośrednio w ZUCH.

Czym różni się Katalog PChO RP od Katalogu PChO UE?

Każdy z katalogów zawiera taki sam zestaw Usług. Katalogi różnią się od siebie jurysdykcją – w przypadku Katalogu PChO RP właściwa jest jurysdykcja polska, a w przypadku Katalogu PChO UE jurydykcja Unii Europejskiej.

Proces przeglądania Katalogu Usług. Jak zacząć?

Przed rozpoczęciem wyszukiwania Usług w ZUCH musisz określić potrzeby Twojej Organizacji w obszarze wykorzystania usług chmury obliczeniowej. Przy przygotowywaniu wymagań weź pod uwagę:

  • analizę ryzyka przeniesienie systemu informatycznego do publicznej chmury obliczeniowej;
  • wymagania techniczne, jakie posiada system informatyczny, który zamierzasz przenieść do chmury;
  • kryteria klasyfikacji systemów teleinformatycznych, zgodnie z uchwałą Nr 97 Rady Ministrów, z dnia 11 września 2019 r. w sprawie Inicjatywy „Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa” (M.P. z 2019 r. poz. 862), określające czy planowany system informatyczny możesz przenieść do publicznej chmury obliczeniowej;
  • możliwości finansowe Twojej Organizacji. Czy posiadasz adekwatny budżet na utrzymanie systemu informatycznego w chmurze obliczeniowej przez planowany okres?
  • kryteria oceny i wyboru Sprzedającego, na podstawie których dokonasz wyboru najlepszej Oferty Usług.

Jak przeglądać Katalogi Usług w ZUCH?

Aby rozpocząć przeglądanie Katalogów Usług musisz zalogować się w ZUCH na swoje konto Kupującego. Po poprawnym zalogowaniu na konto możesz przejść do przeglądania zdefiniowanych Katalogów Usług. W tym celu w panelu Użytkownika w sekcji Katalogi Usług naciśnij przycisk „Katalogi usług”. Następnie w dolnej części strony naciśnij przycisk z nazwą wybranego Katalogu Usług. Zostaniesz przekierowany do wybranego Katalogu usług. Po wyborze Katalogu Usług możesz przejść do przeglądania Usług.

Widok Katalogu Usług jest podzielony na dwie części:

 –  menu boczne, znajdujące się po lewej stronie, pozwala na przechodzenie pomiędzy głównymi kategoriami Usług w Katalogu Usług;

 –  szczegóły prezentujące nazwę Grupy usług dostępnych w danej kategorii, zawierającej nazwę Usługi oraz jej krótki opis.

Nawigacja pomiędzy poszczególnymi wymaga w pierwszej kolejności naciśnięcia przycisku z wybraną kategorią z menu bocznego, a następnie naciśnięcia przycisku z nazwą wybranej Grupy usług. Zostaniesz przekierowany do listy wszystkich Konfiguracji dostępnych w ramach danej Grupy usług wraz z ich cenami oraz Usług powiązanych z daną Usługą. Po naciśnięciu przycisku „Szczegółowy opis usługi” zostaniesz przekierowany do strony, gdzie znajduje się szczegółowy opis Usługi wraz z jej parametrami. Opis ten możesz również pobrać i zapisać na swoim komputerze w formacie pdf. W tym celu naciśnij przycisk „Pobierz PDF”.

Jak można utworzyć Zapotrzebowanie?

W trakcie wyszukiwania Usług, możesz dodawać Usługi do Zapotrzebowania. Dzięki temu można zapisywać Zapotrzebowania do ich późniejszego wykorzystania. Zapotrzebowanie pozwala zebrać w jednym miejscu listę Usług wraz ilościami oraz orientacyjnymi kosztami zakupu Usług.

W panelu Użytkownika w sekcji Obsługa postępowań naciśnij przycisk „Lista zapotrzebowań”. Nowe Zapotrzebowanie możesz utworzyć naciskając przycisk „Nowe zapotrzebowanie”. Zostaniesz przekierowany do kreatora Zapotrzebowania.

Usługi, które chcesz dodać do Zapotrzebowania, możesz wyszukać zgodnie z krokami opisanymi w sekcji Jak przeglądać Katalog Usług w ZUCH?. Aby dodać wybraną Usługę do Zapotrzebowania naciśnij przycisk „Dodaj”. Możesz modyfikować ilości zamawianych Usług w polu Ilość.

Jak można zapisać Zapotrzebowanie?

Przygotowane Zapotrzebowanie możesz:

  1. Zapisać – w tym celu naciśnij przycisk „Zapisz zapotrzebowanie”, a następnie nadać mu wybraną przez siebie nazwę i nacisnąć przycisk „Zapisz”. Zapisane Zapotrzebowanie będzie widoczne na liście roboczych Zapotrzebowań oraz będzie możliwa jego ponowna edycja.
  2. Usunąć – w tym celu naciśnij link „Wyczyść zapotrzebowanie”. Przygotowana przez Ciebie specyfikacja zostanie usunięta i nie będzie widoczna na liście dostępnych Zapotrzebowań.
  3. Załączyć do Zapytania ofertowego – w tym celu należy nacisnąć przycisk „Utwórz zapytanie ofertowe”. Po naciśnięciu przycisku zostaniesz przekierowany do strony Nowe zapytanie ofertowe.

Po zapisaniu Zapotrzebowania będzie możliwa jego edycja. W tym celu należy odnaleźć Zapotrzebowanie na liście Zapotrzebowań, a następnie nacisnąć link „Edytuj”. W ramach edycji Zapotrzebowania możesz zmieniać ilości oraz dodawać nowe Usługi, nieuwzględnione wcześniej w Zapotrzebowaniu. Edytowane Zapotrzebowanie możesz zapisać ponownie pod tą samą nazwą lub nadać mu nową nazwę.

Jak zamówić Usługi?

Usługi dostępne w ramach Wydania 2 możesz zamówić bezpośrednio w ZUCH, o ile kwota Twojego zamówienia nie przekracza 130 000 PLN netto. Aby zamówić Usługi, skorzystaj z możliwości przygotowania Zapytania ofertowego w ZUCH.

Jak przygotować Zapytanie ofertowe w ZUCH?

Przygotowanie Zapytania ofertowego najlepiej rozpocząć od utworzenia Zapotrzebowania. Kroki niezbędne do utworzenia i zapisania Zapotrzebowania zostały opisane w sekcji Jak można utworzyć zapotrzebowanie? oraz w sekcji Jak można zapisać zapotrzebowanie?. Po utworzeniu Zapotrzebowania naciśnij przycisk „Utwórz zapytanie ofertowe”. W kolejnym kroku zostaniesz przekierowany do kreatora Zapytania ofertowego. Zapytanie ofertowe przygotowujesz w prostych pięciu krokach:

  1. Wprowadzasz podstawowe dane dotyczące Zapytania ofertowego, takie jak: nazwa Zapytania ofertowego, Termin ważności Oferty, Termin zadawania pytań, termin składania Ofert. Powyższe terminy są wyrażone w Dniach kalendarzowych. Na zakończenie składasz oświadczenie, że na potrzeby Zapytania ofertowego przeprowadziłeś analizę ryzyka w zakresie bezpieczeństwa przetwarzania danych w chmurze obliczeniowej. Pole wyboru Katalogu Usług zostanie wypełnione automatycznie zgodnie z przygotowanym przez Ciebie Zapotrzebowaniem. Na tym etapie możesz również dodać własne szablony dokumentów (np. wzory oświadczeń, wzór umowy), z których będą korzystać Sprzedający na potrzeby przygotowania Oferty. Aby przejść do kolejnego kroku, naciśnij przycisk „Dalej”.
  2. Określasz ostateczny zakres Zapotrzebowania oraz okres zamówienia (12, 24 lub 36 miesięcy) oraz składasz oświadczenie potwierdzające realizację Zapytania ofertowego w ramach postępowania poniżej 130 000 PLN netto. Aby przejść do kolejnego kroku, naciśnij przycisk „Dalej”.
  3. Określasz Kryteria oceny ofert. Kryteria dla wygody Użytkowników są podzielone na dwie grupy:

     –  automatyczne (cena lub kryteria funkcjonalne dotyczące poszczególnych usług)

     –  ręczne (własne kryteria definiowane przez Kupującego, np. dotyczące doświadczenia).

    Dodatkowe kryteria automatyczne dodajesz do listy naciskając przycisk „Dodaj kryterium automatyczne”, a następnie wskazujesz z listy rozwijanej w kolumnie Usługa, której Usługi z Zapotrzebowania dotyczy to kryterium. Po tym kroku określasz parametr, jaki ma podlegać ocenie – wybierasz go z listy rozwijanej dostępnej w kolumnie Kryterium oceny. Na koniec określasz wagę kryterium wpisując bądź przewijając do odpowiedniej wartości na liście (musi być większa niż 0). Możesz w ten sposób dodać kilka kryteriów oceny automatycznej.

    Możesz również dodawać własne kryteria oceny w tabeli kryteriów ręcznych, naciskając przycisk „Dodaj kryterium ręczne”. Następnie definiujesz własny opis kryterium w kolumnie Kryterium oceny. Na koniec określasz wagę kryterium wpisując bądź przewijając do odpowiedniej wartości na liście (musi być większa niż 0). Możesz w ten sposób dodać kilka kryteriów oceny ręcznej. Waga kryteriów sumuje się automatycznie do 100, a dodanie kolejnych kryteriów pomniejsza wagę w kryterium ceny, które jest podstawowym kryterium automatycznym.
  4. Określasz wymagane oświadczenia, które musi złożyć Sprzedający w Zapytaniu ofertowym. W tym celu należy nacisnąć przycisk „Dodaj oświadczenie”, a następnie wypełnić opis oświadczenia oraz określić, czy Sprzedający musi dostarczyć dokumenty potwierdzające złożone oświadczenie. Aby zapisać oświadczenie, naciśnij przycisk „Zapisz oświadczenie”.
  5. Na zakończenie procesu przechodzisz do podsumowania, które zawiera podsumowanie wszystkich elementów zdefiniowanych w poprzednich krokach. Możesz sprawdzić, czy wszystkie wprowadzone informacje są prawidłowe i ewentualnie skorygować je, wracając do odpowiedniego kroku w kreatorze, naciskając przycisk „Wstecz”. Jeżeli wszystkie wprowadzone informacje są prawidłowe i chcesz wysłać Zapytanie ofertowe, musisz jeszcze złożyć oświadczenie o poprawności Zapytania ofertowe poprzez kliknięcie checkbox przy oświadczeniu. Następnie naciśnij przycisk „Wyślij”, a Zapytanie ofertowe zostanie przesłane do wszystkich potencjalnych oferentów.

Jak udzielić odpowiedzi na pytania Sprzedających do Zapytania ofertowego?

W ZUCH istnieje możliwość komunikowania się z uczestnikami Procedury udzielania zamówienia publicznego poniżej progu poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania. W tym celu przejdź do swojego panelu Użytkownika, a następnie w sekcji Obsługa postępowań naciśnij przycisk „Obsługa postępowań”. Zostaniesz przekierowany do strony, na której znajduje się komunikat o otrzymanych nowych pytaniach od Sprzedających. Po przesłaniu każdego pytania zostaniesz powiadomiony w ZUCH – informacja na ten temat pojawi się w górnej części strony na liście powiadomień dotyczących otrzymanych pytań. Aby przejść do listy pytań, naciśnij link „Lista pytań”. Zostaniesz przekierowany do strony, na której znajduje się lista wszystkich pytań od Sprzedających uporządkowanych według nazw postępowań oraz posortowanych według statusu.

Aby odpowiedzieć na pytanie, odnajdź je na liście pytań, a następnie w wierszu pytania naciśnij link „Odpowiedz”. Zostaniesz przekierowany do kreatora, w którym wyświetli się treść pytania oraz pole odpowiedzi. Po wprowadzeniu treści odpowiedzi możesz też z tego miejsca zmienić termin składania Ofert, jeżeli wynika to z Twojej odpowiedzi. W tym celu ustal nową datę korzystając z wbudowanego kalendarza. Aby wysłać pytanie do Sprzedającego, naciśnij przycisk „Zapisz”.

Jak przebiega proces oceny Ofert?

W ZUCH możesz dokonać oceny Ofert, które otrzymałeś w prowadzonym postępowaniu. W tym celu przejdź do sekcji Obsługa postępowań w swoim panelu Użytkownika, a następnie kliknij przycisk „Obsługa postępowań”. Zostaniesz przekierowany do strony, na której znajdują się wszystkie funkcje potrzebne do obsługi postępowań. Za każdym razem zostaniesz powiadomiony w ZUCH o nowych Ofertach – informacja na ten temat pojawi się w górnej części strony na liście powiadomień dotyczących otrzymanych Ofert. Następnie przejdź do sekcji Zapytania ofertowe i naciśnij przycisk „Lista zapytań ofertowych”. Zostaniesz przekierowany do strony, na której znajduje się lista wszystkich Twoich Zapytań ofertowych (zarówno aktualnych jak i archiwalnych). Aby dokonać oceny Ofert, znajdź na liście postępowanie, którego Oferty planujesz ocenić i naciśnij link „Oferty”. Zostaniesz przekierowany do listy Ofert otrzymanych w danym postępowaniu.

Przy każdej Ofercie są możliwe trzy akcje do wykonania:

  1. Kliknij link „Szczegóły”. Zostaniesz przekierowany do strony na której znajduje się podsumowanie Oferty, zawierające: formularz oferty cenowej oraz Kryteria oceny. Możesz również pobrać szczegóły Oferty i zapisać je na swoim komputerze w formacie pdf.
  2. Kliknij link „Oceń”. Zostaniesz przekierowany do kreatora, w którym znajdują się szczegółowe informacje na temat złożonej Oferty. Proces oceny odbywa się w pięciu krokach i jest on w większości automatyczny, a Twoja rola sprowadza się do przeglądu złożonych dokumentów i oferty cenowej. W ramach procesu oceny musisz dokonać oceny spełniania przez Sprzedającego zdefiniowanych przez Ciebie kryteriów merytorycznych. Na zakończenie procesu system przelicza automatycznie punktację Oferty na podstawie udzielonych odpowiedzi oraz ocenionych przez Ciebie kryteriów. Możesz na własne potrzeby pobrać kompletną Ofertę oraz szczegóły oceny. Ocena Oferty kończy się złożeniem oświadczenia dotyczącego potwierdzenia oceny; złożenie oświadczenia następuje poprzez kliknięcie checkbox przy treści oświadczenia. Aby zapisać wyniki oceny, naciśnij przycisk „Zapisz”. Jeżeli Oferta nie spełnia wymagań możesz ją odrzucić naciskając przycisk „Odrzuć ofertę”.
  3. Kliknij link „Odrzuć”. Złożona Oferta zostanie odrzucona.

Jak dokonać wyboru najkorzystniejszej Oferty?

Po zakończeniu procesu oceny Ofert uzyskujesz dostęp do rankingu Ofert, który zawiera listę wszystkich Ofert złożonych w postępowaniu. Ranking Ofert dzieli się na dwie części: ranking Ofert spełniających wymagania oraz ranking Ofert niespełniających wymagań. Ranking Ofert spełniających wymagania jest uszeregowany od Oferty z najwyższą oceną do Oferty z najniższą oceną wyliczoną automatycznie w systemie. Aby dokonać wyboru najkorzystniejszej Oferty, naciśnij przycisk „Wybierz” przy wybranej Ofercie.

Podpisanie Umowy z wybranym Sprzedającym

Podpisanie Umowy z wybranym Sprzedającym odbywa się poza ZUCH. W tym Wydaniu nie ma możliwości podpisania Umowy w ZUCH. Każdy Kupujący musi we własnym zakresie musi podpisać Umowę z wybranym Sprzedającym.

Jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nami. Udzielimy Ci wsparcia. Napisz do nas na adres e-mail: chmura@mc.gov.pl.